Zawiadomienie o zbyciu pojazdu – wzór, terminy, zgłoszenie online
Sprzedaż samochodu to wieloetapowy proces, który nie ogranicza się tylko do znalezienia kupca i podpisania umowy. Jako dotychczasowy właściciel musisz także pamiętać o dopełnieniu formalności w urzędzie oraz firmie ubezpieczeniowej. Dotyczą one zawiadomienia o zbyciu pojazdu, za które jesteś odpowiedzialny. Jak dokonać takiego zgłoszenia i co musisz przygotować? Podpowiadamy!
Kiedy złożyć zawiadomienie o zbyciu pojazdu?
Najważniejszym dokumentem podczas finalizacji transakcji, jest prawidłowo sporządzona umowa kupna-sprzedaży. Musi ona zawierać dane osobowe obu stron oraz informacje dotyczące pojazdu. Aby była wiążąca, konieczne jest także złożenie własnoręcznych podpisów, również współwłaścicieli auta. Na tym nie kończą się jednak formalności, gdyż jako dotychczasowy właściciel jesteś zobowiązany powiadomić o tym fakcie wydział komunikacji. Zgodnie z aktualnymi przepisami prawa masz na to 30 dni od daty podpisania umowy. Za przekroczenie tego terminu, zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym, grożą Ci konsekwencje finansowe. W zależności od stopnia przewinienia, w takiej sytuacji musisz się liczyć z możliwością nałożenia kary w wysokości od 200 do 1000 zł. Nie warto więc zwlekać z dopełnieniem formalności urzędowych, zwłaszcza że procedury nie są skomplikowane i czasochłonne.
Wzór zawiadomienia o zbyciu pojazdu
We wszystkich urzędach obowiązuje ten sam formularz, który możesz pobrać ze strony internetowej lub otrzymać w wydziale komunikacji. Wszystkie informacje potrzebne do uzupełnienia dokumentu powinieneś znaleźć w umowie-kupna sprzedaży. Jeżeli chodzi o wzór zawiadomienia o zbyciu sprzedaży na rankomat, dostępne są tam wskazówki, skąd pobrać druk i jak go prawidłowo wypełnić. Ogólny wzór takiego formularza zawiera rubryki, które musisz uzupełnić, podając:
- datę i miejscowość,
- dane dotychczasowego właściciela i współwłaściciela, takie jak imię, nazwisko, adres, PESEL,
- informacje o pojeździe, takie jak marka, model, rok produkcji i dokładne parametry spisane z dowodu rejestracyjnego,
- dane nabywcy, identyczne co w przypadku właściciela,
- informacje o dokumencie, na podstawie którego pojazd został zbyty. Może to być umowa sprzedaży lub darowizny,
- własnoręcznie złożone podpisy właściciela i współwłaściciela.
Formularz zgłoszenia zbycia pojazdu możesz złożyć osobiście, udając się do wydziału komunikacji właściwego dla Twojego miejsca zamieszkania. Możesz to także zrobić przez internet na stronie https://www.gov.pl/web/gov/zglos-zbycie-lub-nabycie-pojazdu-na-przyklad-sprzedaz-kupno-darowizne. Do załatwienia sprawy online, będziesz potrzebował profilu zaufanego, którym złożysz podpis w wersji elektronicznej.
Zawiadomienie ubezpieczyciela o zbyciu pojazdu
Oprócz dopełnienia formalności w urzędzie, musisz także pamiętać o powiadomieniu ubezpieczyciela, że przestałeś być właścicielem auta. W tym przypadku obowiązuje Cię termin 14 dni, jednak wcześniej powinieneś załatwić sprawę w wydziale komunikacji. Wiąże się to z tym, że do zawiadomienia o zbyciu pojazdu będziesz musiał dołączyć umowę-kupna sprzedaży opieczętowaną przez urzędnika. Zgłoszenie o sprzedaży samochodu możesz wysłać tradycyjną pocztą lub przez internet, załączając skan niezbędnych dokumentów. Wzór formularza znajdziesz na stronie towarzystwa ubezpieczeniowego, a do jego wypełnienia będziesz potrzebował takich informacji, jak:
- aktualna data i miejscowość,
- dane osobowe nowego właściciela pojazdu,
- dane osobowe zbywcy auta,
- numer polisy OC,
- nazwę ubezpieczyciela,
- dane samochodu.
Większość niezbędnych informacji znajdziesz na umowie kupna-sprzedaży lub spiszesz z formularza składanego w urzędzie komunikacji. W obu przypadkach wzór dokumentu wygląda podobnie, dlatego dla oszczędności czasu, możesz wypełnić od razu druk dla ubezpieczyciela.
Mimo że to do Ciebie należy obowiązek zgłoszenia zbycia auta w towarzystwie, to kupujący decyduje, co zrobi z Twoim ubezpieczycielem. Zgodnie z przepisami ma on prawo je kontynuować lub zrezygnować z niego i podpisać umowę z nową firmą. W takim przypadku dostaniesz zwrot nadpłaty za niewykorzystane składki OC.
Comments
No comment yet.