Zmiana polisy OC – jak bezproblemowo zmienić ubezpieczyciela?

Zmiana polisy OC – jak bezproblemowo zmienić ubezpieczyciela?

Rower to środek komunikacji, który ze względu na swój charakter, niewielkie rozmiary oraz brak wbudowanych zabezpieczeń stanowi łatwy cel dla złodziei. Duża liczba kradzieży dwukołowych środków transportu nie jest niespodzianką, biorąc pod uwagę, że nawet nowoczesne samochody, posiadające wyspecjalizowane systemy antywłamaniowe i szereg różnych zabezpieczeń, padają łupem grabieżców. Dlaczego mimo wszystko warto zatroszczyć się o odpowiednie zabezpieczenie roweru przed kradzieżą? Powodów jest kilka.

Przede wszystkim, zabezpieczony rower będzie znacznie trudniej ukraść bez zwracania na siebie uwagi. Unieszkodliwienie zabezpieczeń może zwrócić uwagę przechodniów bądź osób będących w pobliżu roweru, zwłaszcza, że niejednokrotnie nie należy ono do najłatwiejszych zadań. Podejrzane czynności, hałas oraz nienaturalne zachowanie złodzieja może wzbudzić podejrzenia, a wraz z tym rośnie szansa, że ktoś zgłosi sprawę odpowiednim służbom.

Co więcej, prostym czynnikiem działającym na twoją korzyść w tym przypadku jest czas. Bez wątpienia każdy zgodzi się, że kradzież roweru niezabezpieczonego potrwa raptem kilka sekund. Kradzież zabezpieczonego pojazdu może bardzo wprawnemu złodziejowi zająć najmniej kilka minut. Czy ta różnica ma znaczenie? Oczywiście! Zabezpieczając swój rower, zwiększasz prawdopodobieństwo, że dotrzesz na miejsce przestępstwa, zanim nieuczciwa osoba przywłaszczy sobie twoje mienie.

W jaki sposób zabezpieczyć rower?

Pierwszym krokiem, który najlepiej wykonać tuż po zakupie, jest wpisanie roweru do bazy prowadzonej przez organy policji, uwzględniając jego numer seryjny. Warto także posiadać dobrej jakości zdjęcie roweru, które może okazać się nieocenioną pomocą w jego odnalezieniu.

Przypinając rower, warto wybierać miejsca bardzo ruchliwe i odsłonięte. Ponadto, zapięcia należy dobrze rozplanować – przypięcie ich do siodełka, koło lub innego elementu roweru, który da się bez większego trudu zdemontować przy użyciu podstawowych narzędzi, prawdopodobnie nie przeszkodzi złodziejowi w kradzieży. Zawsze należy stosować dwa rodzaje zabezpieczeń, zwiększy to bezpieczeństwo. Dobrą praktyką jest objęcie zapięciem jednocześnie koła oraz ramy roweru. Podobnie, zapięcie roweru do miejsc, które nie są wystarczająco stabilne, jak np. siatka, drewniany płot czy też cienkie drzewa może skutkować ryzykiem utraty pojazdu.

Rodzaje zabezpieczeń

  • Łańcuch o grubych stalowych ogniwach – choć jest dość ciężki, jest długi oraz elastyczny, dzięki czemu łatwo się go stosuje. Co więcej, grube ogniwa są odporne na piłowanie i cięcie.

  • Szekla (u-lock) – lekkie, ale bardzo krótkie i sztywne zabezpieczenie. Choć jest uznawane za jedno z najbardziej wytrzymałych, nie wszędzie da się go zastosować.

  • Zabezpieczenie składane – jego odporność jest porównywalna do szekli, jest jednak bardziej elastyczne.

  • Linka – to skręcony drut stalowy powleczony plastikiem, jednak nie stanowi dobrego zabezpieczenia przed kradzieżą. Podobnie jest z linką z tulejami (steel-o-flex), która choć jest bardziej masywna i ma większą średnicę, dla złodzieja nie stanowi najmniejszego problemu.

  • Blokada tylnego koła – blokada nie pozwala na odkręcenie koła bądź odjechania na rowerze. Nie ma mechanizmu pozwalającego na przypięcie roweru, dlatego konieczne jest stosowanie jej z innym zabezpieczeniem.

Jeżeli twój rower przedstawia dla ciebie dużą wartość, ze względu na jego cenę, problem z dostępnością bądź specjalistyczne przeznaczenie do uprawiania sportów rowerowych, warto pomyśleć o ubezpieczeniu dla rowerzystów. Sprawdź dokładnie warunki ubezpieczenia w wybranym towarzystwie, aby mieć pewność, w jakich przypadkach odszkodowanie z tytułu kradzieży może nie przysługiwać.